Az esküvő szervezés rengeteg feladattal jár, de az utolsó hetekben egy napra végre a menyasszony is fellélegezhet: a lánybúcsún semmi más dolga nem lesz, csak hogy jól érezze magát. Ezer és egy féle lánybúcsút szervezhettek a low budget sütögetéstől a rongyrázós luxi eseményekig. A lánybúcsús csapaton áll, hogy mi mellett döntenek, miként segítenek a menyasszonynak elbúcsúzni a gondtalan lányévektől. Ebből a cikkből megismerheted a lánybúcsú szervezés szabályait és menetét.
A lánybúcsú az az esemény, amikor az esküvő előtt a menyasszonyt egy nagy buli keretében elbúcsúztatják a legjobb barátnői, fiatal női családtagjai. Itt fontos megemlítenünk a leánysirató hagyományát is.
A lánybúcsú etikett
Ki szervezi a lánybúcsút?
Mint tudjuk, a lánybúcsú szervezés elsősorban a menyasszonyhoz legközelebb álló lányismerősére hárul. Lehet ez egy barátnő, egy testvér, de akár a leendő sógornő is, de biztosan olyan személy, aki jól ismeri az arát. Semmiképp se bízzuk a szervezést 2-nél több emberre, hiszen minél többen próbálják kézben tartani a teendőket, annál nagyobb a hibázás lehetősége.
Mikor tartsd a lánybúcsút?
Ez a kérdés abszolút tőled függ. A hagyomány szerint érdemes az esküvőhöz közel eső időpontot választani, egyes országokban ez közvetlenül az esküvőt megelőző napra esik. (Emlékeztek a Másnaposok c. filmre? Tipikus amerikai filmforgatókönyv, hogy a legénybúcsúról nem érkezik meg a vőlegény az esküvőre)
Nálunk a bevett szokás, hogy kb 2 héttel az esküvő előtt rendezik a bulit.
Jó ötlet-e hosszú hétvégére tenni az időpontot?
Nem, egyáltalán nem jó ötlet. a hosszú hétvégéken sokan elutaznak a családjukkal, kihasználják a közösen tölthető időt. Érdemes olyan dátumot választani inkább, ami egy átlagos hétvége, hogy a vendégek könnyebben beilleszthessék a naptárukba.
Mennyire vond be a menyasszonyt a lánybúcsú szervezésbe?
Az alapok meghatározásához mindenképp kérd ki a menyasszony véleményét. Ha az alábbi kérdéseken végigmentek, az segíthet a buli megszervezésében:
- Mikor jó neki a dátum?
- Szeretne elutazni valahova? Mi az, ami szóba jöhet és mi az, ami nem?
- Hány napos bulit szeretne?
- Szeretne táncos fiút?
- Otthon főzne közösen vagy inkább étterembe menne?
- Szeretne játékokat vagy inkább közös programokra vágyik?
- Szeretne egyenruhát?
- Van bármilyen fontos kérése, kívánsága?
- Mennyire nyitott az intim kérdésekre?
- Milyen italt szeret?
- Hajlandó-e idegenekkel beszélgetni, stb?
Kit hívjatok meg a lánybúcsúra?
Kérjetek egy listát a menyasszonytól, hogy kiket szeretne a bulin látni. A buli létszáma nincs megkötve, lehet egész pici, pár főből álló, de akár egy nagyobb vigadalom is. A legideálisabb, ha a résztvevőket a menyasszony állítja össze, hívja meg.
Szükséges hivatalos meghívót küldened a résztvevőknek?
Nem, hivatalos meghívóra manapság már nincs szükség, ha lánybúcsút szervezel. Persze, ha szeretnél, ebben semmi nem akadályoz meg. Manapság a legelterjedtebb formája a lánybúcsú szervezésének, ha létrehoztok egy Facebook csoportot. Mindenképp a csoportot javaslom, hiszen a Facebook chatben nehéz visszakeresni az információkat, ellenben a posztok megmaradnak és a hashtagekkel a témák között is kereshettek.
A csoport további előnye, hogy senki nem marad le semmiről. Ugyan mindenki eltérő időpontokban tud foglalkozni a bulival, a beszélgetést,kommenteket könnyű visszakövetni.
Ki fizesse a menyasszony költségeit?
Ez is megállapodás kérdése. Úgy illik, hogy a szállást és a programok költségeit a résztvevők közösen fizetik ki a menyasszonynak. A saját költségeit pedig mindenki magának finanszírozza.
Kedves gesztus, ha a menyasszonynak a buli ideje alatt semmit nem kell fizetnie, az ételt és az italt is a barátnők és családtagok állják.
Szükségesek a kellékek, díszek?
Manapság már fillérekért lehet rendelni a neten különböző party kellékeket. A bulit mindenképp feldobja, még arra intenék mindenkit, hogy környezettudatos bulikat szervezzetek! Az eldobható lufik és díszek helyett dekoráljatok inkább újrafelhasználható anyagokkal, pl a fényképek, fényfüzérek. remek alternatívák lehetnek.
A lánybúcsú szervezés menete
Ha te vagy a szerencsés kiválasztott, akinek kézben kell tartania a bulit, akkor ez a kis segítség biztosan jól fog jönni. A következőkben pontokba szedtem, hogy milyen feladataid lesznek a buli kapcsán.
1. Egyeztesd a dátumot a menyasszonnyal
A lánybúcsú szervezés legelső lépése, hogy egyezteted az időpontot az arával. A dátumot mindenképp a menyasszonynak kell kitalálnia. Kérj tőle 2-3 alkalmas napot, amikorra megszervezheted a lánybúcsút!
2. Egyeztessétek a vendéglistát
Kérd el a vendéglistát a menyasszonytól, kérd meg, hogy gondolja át, hogy kit szeretne a lánybúcsúján látni.
3. Hozz létre egy Fb csoportot és hívd meg a vendégeket
Ha nem ismered az összes résztvevőt, a csoport felállásáig hívd meg a menyasszonyt is körbe. Kérd meg, hogy hívjon meg mindenkit, akivel együtt szeretne ünnepelni. Így könnyebb lesz a lánybúcsú szervezése mindenkinek.
4. Tedd fel a menyasszonynak a legfontosabb kérdéseket
A szervezéshez néhány dolgot tudnod kell. Tényleg nem akarom ismételni magam, de ezekre mindenképp kérj választ:
• Mikor jó neki a dátum?
• Szeretne elutazni valahova? Mi az, ami szóba jöhet és mi az, ami nem?
• Hány napos bulit szeretne?
• Szeretne táncos fiút?
• Otthon főzne közösen vagy inkább étterembe menne?
• Szeretne játékokat vagy inkább közös programokra vágyik?
• Szeretne egyenruhát?
• Van bármilyen fontos kérése, kívánsága?
• Mennyire nyitott az intim kérdésekre?
• Milyen italt szeret?
• Hajlandó-e idegenekkel beszélgetni, stb?
5. Írj egy köszöntő posztot
Ebben írd le: miért jött létre a csoport, hogy történik a szervezés, ki felel a szervezésért, mit lehet és mit nem a menyasszony válaszai alapján.
6. Egyeztesd a költségkeretet a résztvevőkkel
Ha a menya elhagyta a csoportot, az üdvözlés után szavaztasd meg a költségkeretet!
7. Válaszd ki az úticélt, foglald le a szállást
Ha rám hallgatsz, ezt nem hagyod másra. Szerezz egy szállást és foglald le! Ha szavazásra bocsátod az opciókat, abból savazás lesz. Valakinek ez, másnak meg az nem fog tetszeni. Ez egy olyan kérdés, amit a leggyorsabban úgy tudsz lezárni, ha elintézed.
8. Gyűjtsetek ötleteket a résztvevőkkel a programokra
A lánybúcsú szervezésének ez az a pontja, amikor feltétlenül érdemes bevonni a többieket is a találgatásba. Milyen programokat szeretnétek, mi szükséges a program biztosításához és mekkora költséggel jár. Hozzatok létre egy excel táblát, amiben követni tudjátok a felvetéseket és felelőst tudtok rendelni a feladatokhoz!
9. Nézzétek meg melyik mennyibe kerül, mire van keret és mire nincs
Jöhet a budgetálás! Válasszátok ki mi marad és mi az, aminek mennie kell! Legyetek kíméletlenek, szem előtt tartva a megszavazott keretet!
10. Rakd össze az időtervet
Egyeztess a helyszínekkel és rakj össze egy időtervet! Mikor, milyen programon fogtok részt venni, mikor tervezitek az étkezéseket valamint az egyes játékokat? Ezt oszd meg a többi résztvevővel is!
11. Tervezd meg a közös evés és ivás szabályait
Ha közösen főztök, akkor meg kell határozni, hogy ki-miért felel. Ki fogja intézni pl a bevásárlást? Ehhez írjátok meg együtt a bevásárlólistát! Határozzátok meg azt is, hogy milyen egyéb dolgok kellenek a kajához és ezt hogy fogjátok biztosítani!
12. Készítsétek el a játékokhoz szükséges grafikai anyagokat
Egy játékot lehet csak úgy egy cetlire is írni,de érdemes megadni a módját a grafikákat elkészíteni nem egyszerű, sok-sok órát vesz igénybe. Javaslom válasszatok inkább a kész lánybúcsús grafikai csomagjaim közül itt, így időt tudtok spórolni magatoknak!
13. Meghívó küldése a menyasszonynak
Küldjétek el a menyasszony behívóját. Ez lehet vicces és kedves is. A kész, letölthető meghívókért itt nézzetek szét:
https://lanybucsujatekok.hu/uzlet/
Ha minden megvan, irány a buli! Érezzétek nagyon jól magatokat!